altınkaya barajı gezisi

Ramazan Bayramı’nı Samsun’un Bafra ilçesinde geçirdim. 14 Haziran Perşembe günü akşam yola çıktım ve konaklayacağımız köy evinde geceyi geçirdim. Bayramın ilk gününde öncelikle büyüklerimizi sonra da mezarlıkları ziyaret ettikten sonra Altınkaya Barajı’nın olduğu alana gitmeye karar verdim. Bu gezi boyunca Altınkaya barajını, Kapıkaya yaylasını ve Asarkale kaya mezarlarını gezdim.

Annem ve kardeşimi de yanıma alıp aracımızla yola çıktık. Sinop istikametinden Bafra’ya giderken şehir merkezine girmeden (ışıklar diye tabir edilen yere gelmeden) sağa dönerek Altınkaya Barajı yoluna giriyoruz. Tabelaları takip ederseniz çok kolay bir şekilde yolunuzu bulabiliyorsunuz. Bende yıllardır Bafra’ya gitmiş biri olarak Altınkaya Barajı’nı hiç ziyaret etmemiş olmam nedeniyle yolunu bilmiyordum. İlk defa gidecek olmama rağmen turizm açısından buraya önem verildiğini ve ulaşımın kolay olduğunu gözlemledim.

Ulaşım konusundan kısaca bahsedecek olursam; Kızılırmak deltası üzerine kurulmuş olan Altınkaya Barajı ve Hidroelektrik Santrali’ne giden yol çok güzel asfalt yapılmış, virajları çok olmayan düz bir özelliğe sahip. Bafra girişinden döndükten sonra baraja yaklaşık yarım saatlik bir yolculuk sonrası ulaşabiliyorsunuz. Ortalama 80-100 km hız ile yolculuğuma devam ederken bayram sebebiyle yolların kalabalık olması ve ziyaretçilerin fazlalığı nedeniyle zaman zaman 60 km hıza düşüyordum.

Ara sıra yol kenarlarında durarak fotoğraf çekmeyi ve gezi anılarımızı ölümsüzleştirmeyi de ihmal etmiyoruz. İlk durağımız yol kenarında bulunan bir buğday tarlası oluyor.

Altınkaya barajından bir görüntü, Bafra / Samsun

Baraj yolu boyunca Kolay beldesine ulaştığımızda delta üzerinde Gezi Teknesi için özel alanlar oluşturulmuş. Belli aralıklarla en az 3 tane gezi teknesi ile seyahat edebileceğimiz yerleri görüyorum ve bir tanesine giriş yapıyorum. Nehrin kenarında araç girişine müsait olan ve ister piknik yapabileceğiniz, ister aracınızda oturup manzaranın güzelliğini seyredebileceğiniz geniş alanlar bulunuyor. Ayrıca gezi tekneleri de nehir üzerine kurulan küçük iskele de ziyaretçileri bekliyor. Biz aracımızın olması ve havanın sağanak yağışlı olması nedeniyle manzarayı izleyip bu bölümden ayrıldık.

Yolumuza devam ederken artık yollar daha virajlı, dağlar yüksekçene ve engebeli olmaya başladı. Yeşillikler içinde deltanın manzarası eşliğinde yolumuza devam ederken müsait bir alana aracımızı çekip mola veriyoruz. Şu ana kadar yol üstünde gördüğüm tek eksiklik, insanların oturup manzarayı izleyebileceği ahşap kamelyaların ve çöp kutularının olmayışı diyebilirim. Yol üzerinde birkaç tane park alanı, oturup dinlenebileceğimiz ve manzarayı izleyebileceğimiz alanların olması daha güzel olurdu.

Altınkaya Barajı boyunca güzel bir manzaranın tadını çıkarabilir ve gezi teknesi için ayrılan alanlarda pikniğinizi yapabilirsiniz. Baraj üzerinde kurulu olan hidroelektrik santralinin Türkiye’nin en büyük 4. HES projesi olduğunu da öğreniyoruz. Ayrıca bu hidroelektrik santrali günlük hayatta 280 bin kişinin ihtiyaç duyduğu elektriği karşılayabilecek kapasiteye sahipmiş.

Altınkaya barajı yolu boyunca durduğumuz bir alan

Kapıkaya Köyü

Tabelalardan Kapıkaya’yı görerek yolumuza hiç durmadan devam ediyoruz. Kapıkaya aslında bir köy olup yüksek bir dağ olması nedeniyle yamaç paraşütü sporu düzenlenmektedir. Ayrıca her sene festivaller buraya özgü festivaller de yapılmaktaymış. Üniversiteden ev arkadaşım da Kapıkaya köyünden olup sürekli burayı tarif etmekteydi. Yol boyunca yüksek yamaçlarıyla Kapıkaya’yı görüyoruz. Fakat meydana gelen trafik kazası nedeniyle yol ulaşıma kapanmış durumda. Bunun üzerine Kapıkaya’yı ziyaret etmeden geri dönüyoruz.

Şunu söylemem gerekiyor ki; Kolay beldesi çıkışına kadar yollar düz ve gayet güzel. Daha sonra yollardaki viraj artıyor ve yer yer bozuk zemin ile karşılaşıyoruz. Bu ulaşıma engel olmasa bile dikkatli olmamız trafik kazalarının önüne geçer diye düşünüyorum. Geri dönüşte 3 ambulans ile karşılaştık. Umarım kötü bir durum yoktur.

Asarkale Kaya Mezarları

Geri dönüş yolumuzdan bir süre sonra tabelaların gösterdiği yönde sağa dönüş yaparak Asarkale yönünde devam ediyoruz. Bir köprü üzerinden geçiş yaparak Asarkale’ye ulaşıyoruz. İlk başta Asarkale tabelasını görmeme rağmen durmayıp yoluma devam ettim. Açıkçası park edecek bir alanın olmayışı ve girişinin neresi olduğunu pek anlayamadığım için yoluma devam ettikten sonra tekrar geri döndüm. Havanın yağışlı olması nedeniyle yol üstünde gördüğümüz 2 adet Asarkale’yi ziyaret ettik.

Düz bir kayanın oyularak yapıldığı sütunlar gözümüze çarpıyor. Bu mezarlar Hellenistik çağda savunma amacıyla yapılmış. Aşağıda fotoğrafını da paylaşacağım kaya mezarı nehrin karşısında olup buraya özel bir tünel ile gidilebilmekteymiş. Biz bu tünelin girişini bulamadık.

Asarkale Kaya Mezarları, Bafra / Samsun

Nehir hizasında olan kaya mezarının birde tam karşısında dağın üzerinde bir adet daha kaya mezarı bulunuyor. Patika bir yol ile bu mezara çıkılabilmektedir. Toplamda 6 adet kaya mezarının olduğu bilgisini internette yazılanlar doğrultusunda öğreniyorum. Ama bize 2 tanesini de görmek yetti.

Genel itibariyle gezmiş olduğum bu alanlar hakkında görüşlerimi söyleyecek olursam; benim gibi doğa gezintisini seven, yeşille iç içe olmaktan mutluluk duyanlar için oldukça keyifli bir güzergah olduğunu belirtebilirim. Bakış açınıza göre çeşitli fotoğraflar çekebilirsiniz. Park alanı ve dinlenme alanları olarak eksikliğini yaşayacağınızı düşünüyorum.

Gezi-yorum kategorisinin başka bir yazısında görüşmek üzere…